Door Academy-Divergent visions 2019/2020

Skill level:

Date: From 04/11/2019 till 08/06/2020

Day(s) of week: Monday evening (every two weeks)+ three full time weekends

Time: monday 7pm-10pm, weekend 10am-6pm

Duration: 8 months

Location name: door-Via dei Zeno 42 00176 Rome

 

Door Academy – Divergent visions, è un master internazionale specializzato nei moderni linguaggi della fotografia documentaria.

Nella società dell’immagine l’ipervisibilità rende ciechi, insensibili, conformi anche quando non lo siamo. Obiettivo principale del master è imparare a guardare in una modalità diversa, che si discosti dalle mode e dalle didascalie del reale. Una visione capace di arrivare in profondità attraverso l’evocazione, l’immaginazione e l’indagine.

Il master si terrà presso la sede di door, la durata sarà di otto mesi, dai primi di novembre 2019 fino ai primi di giugno 2020. Sarà tenuto da Massimo Mastrorillo/door, fotografo con un’esperienza pluriennale nel campo della didattica e vincitore di diversi premi internazionali e da Pamela Piscicelli/door, autrice, scrittrice, curatrice. Ad arricchire e completare il corso con la loro personale visione ci saranno tre workshop di due giorni con importanti e innovativi autori dello scenario fotografico internazionale:  Adam Broomberg, Julian Germain, Vanessa Winship. Il corso diventa così vero e proprio laboratorio creativo di sperimentazione, basato sull’idea che lo sviluppo delle capacità dei singoli individui debba avvenire all’interno di un processo di apprendimento basato sulla condivisione e sulla collaborazione.

Obiettivi del master:

  • Sviluppare le capacità autoriali e creative, l’approccio tecnico e la consapevolezza degli studenti.
  • Fornire le conoscenze necessarie per operare nel mercato e produrre lavori che rispondano alle richieste dello stesso.
  • Mettere in luce gli aspetti pratici per risolvere eventuali problemi logistici e creativi che un autore può incontrare nella realizzazione di lavori professionali e progetti personali.
  • Apprendere come rendere concettualmente valido il proprio lavoro e sviluppare una personale visione e capacità di lettura, nell’ambito della fotografia documentaria e del fotogiornalismo.
  • Abituare gli studenti ad avere cura della precisione e del dettaglio, nella fase sia realizzativa che di editing e di presentazione dei propri lavori.
  • Insegnare a raccontare delle storie, cercando di mantenere un perfetto equilibrio tra forma e contenuto.
  • Spingere gli allievi a sganciarsi da soluzioni narrative stereotipate.
  • Imparare a utilizzare le immagini come se fossero delle parole, a “vedere” in maniera diversa, usando tutti gli organi di senso e non solo quello della vista.

Il costo del corso è di 2200 euro. Al momento dell’iscrizione bisognerà versare 600 euro, non rimborsabili in caso di rinuncia. Il resto potrà essere saldato attraverso rate bimensili prefissate. È richiesto l’invio di un portfolio di selezione. Sarà possibile frequentare l’Academy on line con o senza workshop. Il costo sarà il medesimo per la formula completa e di 1400 euro per la formula ridotta (anticipo di 400 euro non rimborsabili e pagamento rateale bimestrale). 

BORSA DI STUDIO 2019/2020

Quest’anno Door, offre la possibilità di vincere una borsa di studio a copertura totale del Master.

I partecipanti dovranno presentare un proprio progetto fotografico in formato pdf entro il 21 Luglio.

Door si riserva la possibilità di non assegnare la borsa di studio qualora nessuno dei  lavori sottoposti venga considerato idoneo.

 

Per Informazioni scrivere a:  

info@doitoriginalorrenounce.it

academy 2020 door pdf

 

Door Academy – Divergent Visions is an international master which focuses on the modern languages of documentary photography.
In an image-based society, hyper-visibility can make us blind, numb, compliant, even when we are not.
The aim of this course is not only to learn to look in a different way, but also diverting from all trends, which means moving away from the academic representation of reality.  To develop a vision that is able to evoke and seep in depth, through investigation and imagination.
The course will take place at door and will last 8 months, from the beginning of November 2019 until the beginning of June 2020. It will be held by Massimo Mastrorillo / door, a photographer with vast experience in teaching and winner of several international awards, as well as Pamela Piscicelli / door. Moreover, there will be three 2-day workshops with various established and cutting-edge authors on the contemporary international scene, who will enrich the programme with their unique and personal vision: Adam Broomberg, Julian Germain, Vanessa Winship.

The course is based on the belief that during the learning-process individual abilities develop better and grow in a sharing and collaborative context, thus it aims to become a creative lab in which to experiment.

Aims of the course:

– Develop authorial and creative abilities, as well as the students’ technical approach and awareness

– Provide the necessary knowledge to operate in the market and produce work that responds to the market requests

– Highlight all practical aspects, in order to solve any logistic and creative problems that an author might encounter during the development of professional or personal projects

– Learn to convey your work in a conceptually valid way and develop a unique vision and ability to read images in the field of documentary photography and photojournalism

– Stress on the importance of paying attention to details and precision, both in the development and editing process, as well as during the presentation phase of the students’ work

– Learn to tell a story, maintaining the perfect balance between form and content

– Encourage students to divert from stereotypical narration

– Learn to use images as if they were words, to “see” in a different way, discovering all the senses, not only the eyes

The price of the Academy course is 2200 euros. Students are required to pay an initial amount of 600 euros when subscribing, a sum which is non refundable in case of withdrawal. The remaining sum can be paid through arranged bimonthly instalments. A portfolio is needed for initial selection.
Students can follow the lessons of the Academy online whether workshops are included or not in their chosen offer. Also, Door offers the opportunity to follow the Academy course online with workshops (2200 euros with the same downpayment conditions as the Academy course) or without workshops (1400 euros). The latter requires a down-payment of 400 euros, non refundable and bimonthly instalments.

 

SCHOLARSHIP 2019/2020

This year Door is delighted to award a full scholarship for the Academy course.

Applicants will need to submit a photographic project in PDF format. The deadline for applications is 21-07-2019.

Door reserves the right to withdraw the offer of a scholarship if the submitted projects do not fully meet the requirements.

 

For further information please contact:
info@doitoriginalorrenounce.it

academy 2020 door pdf

 

 

Biografie Docenti

 

Massimo Mastrorillo ha lavorato prevalentemente a progetti a lungo termine concentrandosi sulle profonde conseguenze di conflitti e disastri naturali sulla società.

Ha ricevuto diversi premi, tra cui il World Press Photo, il Picture of the Year International, il Best of Photojournalism, il PDN Annual, il Fnac Attenzione Talento Fotografico, l’International Photography Award, l’International Photographer of the Year al 5° Lucie Awards e il Sony World Photography Awards. È stato finalista all’Aftermath Grant 2011. È stato selezionato per il Vevey Images Grant 2015 e 2017 e ha ricevuto la nomination per il Prix Pictet 2009 e 2015. Il suo libro The Sea is Us è stato selezionato per il Vevey Images Dummy Award 2019 e per il Luma Rencontres Dummy Book Award 2019.
È stato Talent Manager dell’agenzia LUZ ed è impegnato da anni nella didattica.  È uno dei membri e fondatori di door, una factory romana che si occupa di fotografia, educational, talent scouting  e publishing.

Massimo Mastrorillo works mainly on long term documentary projects, devoting himself to the deep consequences of war and natural disasters and their aftermaths on society.

His major awards include: World Press Photo, Pictures of the Year International (POYi) and the Best of Photojournalism (Magazine Photographer of the Year), FNAC “Attenzione Talento Fotografico”, the PDN Photo Annual, the International Photographer of the Year at the 5th Annual Lucie Awards, the Sony World Photography Awards and an Aftermath Grant (finalist, 2011). He was shortlisted for the Vevey Images Grant 2015 2017 and nominated the Prix Pictet 2009 and 2015. His book The Sea is Us was shortlisted for the Vevey Images Dummy Award 2019 e the Luma Rencontres Dummy Book Award 2019.

He was Talent Manager at Luz agency and he has been teaching for a long time. He is a cofounder of door. a roman factory working with photography, educational, talent scouting and publishing.

 

Pamela Piscicelli nasce ad Atessa (CH) nel 1978. Dopo gli studi giuridici all’Università La Sapienza di Roma, cambia strada e si dedica alla fotografia e alla scrittura.

Nel 2011 termina il master triennale della Scuola Romana di Fotografia. Nel 2012 termina il corso con Chiara Capodici e Fiorenza Pinna sull’editing e la costruzione del libro fotografico e la masterclass di ricerca creativa con Augusto Pieroni. Ha frequentato workshops con importanti autori della scena fotografica internazionale, tra gli altri, Rinko Kawauchi e Joachim Schmid.

È stata responsabile della comunicazione per la casa editrice Postcart, ufficio stampa e redattore del magazine Rearviewmirror e ha collaborato come consulente fotografico con lo studio DER*LAB. Ha curato mostre in Italia e all’estero, tra cui Aliqual di Massimo Mastrorillo. Dal 2015 insegna Visual Storytelling presso la REA Academy di Roma. Il suo libro The Sea is Us è stato selezionato per il Vevey Images Dummy Award 2019 e per il Luma Rencontres Dummy Book Award 2019. 

Pamela è uno dei fondatori ed è membro di door, factory romana per l’ideazione e la promozione della cultura visiva.

Ogni giorno fa quello che ama, fotografa, scrive, comunica e scopre mondi.

 

Pamela Piscicelli was born in Atessa (CH) in 1978. After studying law at La Sapienza University in Rome she encountered writing and photography.

In 2011 she ended her three-year master course at Scuola Romana di Fotografia. In 2012 she attended a course on editing and making of photobooks with 3/3. and a masterclass on creative research with Augusto Pieroni.  Moreover she attended workshops with many famous international authors working with photography, among these Rinko Kawauchi and Joachim Schmid.

Pamela worked as responsible of communications at Postcard Edition, editor of Rearviewmirror magazine and photography consultant at Der*Lab. She curated several exibitions in Italy and abroad, among these Aliqual by Massimo Mastrorillo. She has been teaching Visual Storytelling at the REA Academy in Rome since 2015. Her book The Sea is Us was shortlisted for the Vevey Images Dummy Award 2019 e the Luma Rencontres Dummy Book Award 2019.

Pamela is one of the founders and a member of door, a roman factory working for the creation and the promotion of visual culture.

Everyday she does everything that makes her happy, takes pictures, communicates, writes and discovers worlds.

www.pamelapiscicelli.com

 

Adam Broomberg (nato nel 1970, Johannesburg, Sud Africa) è un artista che vive e lavora tra Londra e Berlino. È professore di fotografia alla Hochschule für bildende Künste (HFBK) ad Amburgo e insegna nel programma MA Photography & Society alla Royal Academy of Art (KABK) dell’Aia. La sua lunga collaborazione con l’artista Oliver Chanarin si è tradotta in una numerosa serie di mostre internazionali personali presso istituzioni quali la Kettle’s Yard, Cambridge, Regno Unito (2018); il Centro Pompidou, Parigi, Francia (2018); l’Hasselblad Foundation, Gothenburg, Svezia (2017); la C/O Berlin, Berlino, Germania (2016); Il Baltimore Museum of Art, Baltimora, MD, USA (2016); Il Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Varsavia, Polonia (2015); il Freud Museum, Londra, Regno Unito (2015); l’ICA Studio, Londra, Regno Unito (2015); la Jumex Foundation, Mexico City, Mexico (2014); il FotoMuseum, Antwerp, Belgio (2014);  la Mostyn, Llandudno, Regno Unito (2014); la Townhouse, Cairo, Egitto (2010); il Musée de l’Elysee, Losanna, Svizzera (2009) and lo Stedelijk Museum, Amsterdam, Olanda (2006). hanno esposto in mostre colletive presso:  il ‘British Art Show 8’ (2015-2017),  ‘Conflict, Time, Photography’ alla Tate Modern, Londra, Regno Unito, il Museum Folkwang, Essen, Germany (2015), la Shanghai Biennale , China (2014), il Museum of Modern Art, New York, USA (2014), la Tate Britain , Londra,Regno Unito (2014), il Mathaf Arab Museum of Modern Art, Doha, Qatar (2013), la  Gwanju Biennale, Corea del Sud (2012) e il KW Institute for Contemporary Art, Berlino, Germania (2011). Le lore opere fanno parte di collezioni pubbliche e private  quali la Tate Modern, il MoMa, lo Stedelijk Museum, la V&A, l’ International Center of Photography, il Musée de l’Élysée, l’Art Gallery of Ontario e il Cleveland Museum of Art. Tra i riconoscimenti più importanti l’ICP Infinity Award (2014) per Holy Bible e il Deutsche Börse Photography Prize (2013) per War Primer 2. Broomberg e Chanarin nel 2018 sono stati i vincitori dell’Arles Photo Text Award per l’edizione paperback di War Primer 2, pubblicata da MACK.

Adam Broomberg (born 1970, Johannesburg, South Africa) and Oliver Chanarin (born 1971, London, UK) are artists living and working in London. They are professors of photography at the Hochschule für bildende Künste (HFBK) in Hamburg, Germany and The Royal Academy of Art (KABK) at The Hague in The Netherlands. Together they have had numerous solo exhibitions at institutions including Kettle’s Yard, Cambridge, UK (2018); Centre Pompidou, Paris, France (2018); Hasselblad Foundation, Gothenburg, Sweden (2017); C/O Berlin, Berlin, Germany (2016); the Baltimore Museum of Art, Baltimore, MD, USA (2016); the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, Poland (2015); The Freud Museum, London, UK (2015); ICA Studio, London, UK (2015); Jumex Foundation, Mexico City, Mexico (2014); FotoMuseum, Antwerp, Belgium (2014); Mostyn, Llandudno, UK (2014); Townhouse, Cairo, Egypt (2010); Musée de l’Elysee, Lausanne, France (2009) and the Stedelijk Museum, Amsterdam, The Netherlands (2006). Their participation in international group shows includes the ‘British Art Show 8’ (2015-2017); ‘Conflict, Time, Photography’ at Tate Modern, London, UK; Museum Folkwang, Essen, Germany (2015); Shanghai Biennale , China (2014); Museum of Modern Art, New York, USA (2014); Tate Britain , London, UK (2014); Mathaf Arab Museum of Modern Art, Doha, Qatar (2013); Gwanju Biennale, South Korea (2012) and the KW Institute for Contemporary Art, Berlin, Germany (2011). Their work is held in major public and private collections including Tate, MoMA, Stedelijk, the V&A, the International Center of Photography, Musée de l’Élysée, the Art Gallery of Ontario, and the Cleveland Museum of Art. Major awards include the ICP Infinity Award (2014) for Holy Bible, and for War Primer 2, the Deutsche Börse Photography Prize in 2013 and the Photo Text Book Award at the Arles Photo Festival in 2018.

 

Vanessa Winship ha studiato fotografia al Filton Technical College di Bristol e fotografia, film e video al Politecnico di Central London, laureandosi con il massimo dei voti. Durante il corso di laurea ha incontrato suo marito George Georgiou, noto fotografo con cui ama condividere i propri viaggi, alternandosi reciprocamente nel ruolo di fotografo o aiutante e divertendosi a sperimentare con la fotografia.

Ama dedicarsi preferibilmente a progetti fotografici documentari a lungo termine. Ha lavorato per anni nell’Europa dell’Est e le sue immagini sono state esposte in numerose e importanti istituzioni museali e gallerie tra cui la National Portrait Gallery di Londra, la Fundacion MAPFRE di Madrid , il Festival Les Rencontres d’Arles e la Barbican Gallery di Londra. Tra i suoi premi il PhotoEspana descubrimientos, due World Press Photo Award, il Photographer of the Year’ ai Sony World Photography Awards, il National Portrait Gallery Prize  and  l’ Hanry Cartier Bresson Award (la prima donna a vincerlo). È membro dell’Agence Vù.

Dal 1999 ha vissuto per circa dieci anni nei Balcani (Belfrado e Atene) e nei territori circostanti della Turchia (Istanbul) e del Mar Nero.

Il suo lavoro s’incentra sui concetti di confine, territorio, desiderio, identità, appartenenza, memoria e storia.

I suoi libri hanno ricevuto apprezzamenti e riconoscimenti a livello internazionale. “She Dances on Jackson” è stato selezionato  da Simon Bainbridge (editor di BJP), Sean O’Hagan, Rob Hornstra ed altri esperti come uno dei migliori libri fotografici prodotti nel 2013. 

Vanessa è membro della World Photogra.phic Academy

 

Vanessa Winship studied photography at Filton Technical College, Bristol; and photography, film, and video at the Polytechnic of Central London from 1984 to ’87, graduating with a BA (Hons).

She works on long term projects of portrait, landscape, reportage and documentary photography. She has worked on numerous personal projects, predominantly in Eastern Europe, photographs from which have been exhibited twice in the National Portrait Gallery in London, at the Fundación MAPFRE gallery in Madrid, at Les Rencontres d’Arles and the Barbican Gallery in London. Among her prizes and awards the PhotoEspana Descubrimientos (Madrid),  two World Press Photo Awards, a ‘Photographer of the Year’ at the Sony World Photography Awards, the National Portrait Gallery Prize (London), and the HCB Award (the first woman to do so). She is a member of Agence Vu photography agency.  

From 1999 she spent a decade living and working in the Balkans and surrounding territories of Turkey and the Black Sea. First she lived in Belgrade, for a short while in Athens, and five years in Istanbul.

Her work is about the concepts of borders, land, desire, identity, belonging, memory and history, how those histories are told and how identities are expressed.

Her books have been widely acclaimed.  “She Dances on Jackson” was considered by Simon Bainbridge (editor of the BJP), Sean O’Hagan, Rob Hornstra and other reviewers to be shortlisted amongst the best photography books released in 2013. 

Winship is a member of the World Photographic Academy. 

https://www.vanessawinship.com/projects.php

Julian Germain ha studiato fotografia presso il Trent Polytechnic di Nottingham e presso il Royal College of Art di Londra. Ha pubblicato diversi libri tra cui In Soccer WonderlandThe Face of the Century e Steel Works, in cui combinando proprie fotografie a immagini storiche di varia provenienza, tra cui anche degli album di famiglia ha esaminato  gli effetti della chiusura delle acciaierie di Consett e questioni di carattere più generale legate alla postindustrializzazione. La sua ferma convinzione nel valore delle immagini amatoriali e semplici si nota anche nel libro For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness, pubblicato da SteidlMack nel 2005 (terza edizione) e anche in Running Line project, un’installazione all’aperto realizzata a Saltwell Park, Gateshead (2007) con più di 139.000 immagini sulla famosa maratona inglese “Great North Run”, realizzate da fotoamatori e professionisti.
Dal 1995 Julian lavora con gli artisti brasiliani Patricia Azevedo e Murilo Godoy alla realizzazione di progetti fotografici in collaborazione con comunità all’interno di favelas e bambini di strada che sono di fatto anche gli autori delle immagini.
Nel 1998, il libro No Mundo Maravilhoso do Futebol è stato pubblicato da Basalt (il ricavato finanzia la costruzione di una biblioteca e un centro sociale) e il collettivo No Olho da Rua si è specializzato nel portare le immagini realizzate da questi gruppi emarginati direttamente al pubblico in forma di manifesti, giornali e volantini esposti e distribuiti per le strade della città brasiliana di Belo Horizonte.
Germain fa parte del comitato editoriale della rivista Useful Photography insieme a Erik Kessels e Hans Aarsman ed è membro fiduciario del Baltic Center for Contemporary Art di Gateshead. Ha esposto le sue opere a livello internazionale in gallerie e istituzioni museali quali la  Photographer’s Gallery, a Londra, La Galleria Parco di Tokyo, il MASP di San Paolo, il Baltic Centre for Contemporary Art a Gateshead. Classroom Portraits, 2004 – 2012, il vasto progetto di Germain sull’educazione e l’infanzia nelle diverse culture è stato esposto al Netherlands Fotomuseum e pubblicato da Prestel.

Nel 2014, Germain ha creato l’Ashington District Star, un giornale locale gratuito per la ex città mineraria della Northumbria, gestito da persone locali che desiderano esplorare in modo creativo i dintorni nella quotidianità.  Julian  (come parte del collettivo No Olho da Rua), sta attualmente progettando di pubblicare ed esibire materiale prodotto da bambini di strada brasiliani negli ultimi 20 anni e di sviluppare un importante progetto di ritratto con famiglie di quarta e quinta generazione con l’Istituto di Medicina Genetica dell’Università di Newcastle. Vive e lavora a Northumberland, nel Regno Unito.

 

Julian Germain studied photography at Trent Polytechnic in Nottingham and the Royal College of Art in London. . He has published several books, including In Soccer Wonderland(1994) and The Face of the Century (1999). His first book, Steel Works (1990), utilised a combination of his own photographs alongside historical images and pictures from various sources including family albums to examine the effects of the closure of Consett steelworks as well as broader issues of post industrialisation. Julian’s continued belief in the value of amateur and ‘functional’ images is also reflected in the book, For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness, first published by SteidlMack in 2005, and also in the Running Line project, a sculptural installation in Saltwell Park, Gateshead in 2007, of more than 139,000 pictures made by amateur and professional photographers of the previous year’s ‘Great North Run’.

Since 1995 he has been working with Brazilian artists, Patricia Azevedo and Murilo Godoy on a number of photography projects which are conceived and executed as collaborations with groups such as favela communities and street children, who produce the imagery themselves. In 1998, the book No Mundo Maravilhoso do Futebol was published by Basalt (the proceeds financing the construction of a library and community centre) and the No Olho da Rua collective has specialised in bringing imagery made by these marginalised groups directly to the public in the form of posters, newspapers and flyers displayed and distributed on the streets of the Brazilian city of Belo Horizonte.

Germain sits on the editorial board of the magazine Useful Photography alongside Erik Kessels and Hans Aarsman and is a Trustee of the Baltic Centre for Contemporary Art in Gateshead. He has exhibited his work internationally, notably at the Photographer’s Gallery, London; Parco Gallery, Tokyo; MASP, Sao Paulo; Baltic Centre for Contemporary Art in Gateshead. Classroom Portraits, 2004 – 2012, Germain’s extensive global survey about education and childhood in different cultures was exhibited at the Netherlands Fotomuseum and published by Prestel.

In 2014, Germain set up the Ashington District Star, a free local newspaper for the Northumbrian ex-mining town, run with local people who wish to creatively explore their everyday surroundings. Amongst other projects, Julian is currently (as part of the No Olho da Rua collective), planning to publish and exhibit material produced by Brazilian street children over the last 20 years and developing a major portrait project featuring 4 and 5 generation families with the Institute of Genetic Medicine at Newcastle University. He lives and works in Northumberland, UK.

http://www.juliangermain.com/